غدیر؛ روز شناخت حق ازباطل
پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - در اجتماع 70 - 130 هزار نفری غدیر خلیفه و
جانشین خود را به عنوان سمبل - الگو و اصطلاحاً امام معرفی می فرمایند.
چرا که امام به معنی تراز است که ناصافی ها را نشان می دهد . در یکی از
فرازهای خطابه صفحه 72 جمله جالبی وجود دارد:
« فهو الذی یهدی الی الحق و یعمل به و یزهق الباطل و ینهی عنه »
پیامبر در این قسمت هم حق و هم باطل را مورد تأکید قرار می دهند
در این عبارت این جملات را نتیجه می شود که علی - علیه السلام - مجسمه ی
صراط المستقیم است و یک راه بیشتر نیست و کوتاه ترین و ..... راه است .
صد در صد حق و باطل مورد شناسایی حضرت است . شناخت حق و باطل
خود از عمل کردن آن مهمتر است زیرا اگر کسی حق و باطل را نشناسد چگونه
می خواهد به آن ها عمل کند . پس نتیجه می گیریم شناخت حق و باطل از
طریق شناخت امام است .
« من مات و لم یعرف امام زمان مات میتة الجاهلیة »
پس ، اگر کسی امامش را بشناسد یعنی حق را شناخته . امام حق است و بعد ازآن باطل .
« فإذا بعد الحق ان الضلال ( بعد از حق جز گمراهی نیست ) »
هنگامی که امام شناخته شد ( یعنی حق شناخته شد ) پس باید به آن عمل کرد
( دستورات امام ) و پس از شناخت باطل ، باید از آن دوری گزید . امام هم حق را
می شناسد و اول عامل است و هم باطل را می شناسد و اول از آن است .
نتیجه : پیامبر با این تذکر غیر مستقیم این مطلب را عنوان کردند که ابتدا حق
را باید شناخت ( امام ) به دستورات او عمل کرد و باطل را نیز شناخته و از
او دور می کنیم و همواره این صفت حق شناسی را و عمل به آن را سر لوحه ی
خود قرار داده که حق را بشناسیم و به آن عمل کنیم و پس از شناخت باطل از آن
دوری می کنیم .
منبع اصلی:
سایت خطابه غدیر، بخش درس های خطابه